Ajanvaraus

014 543 300
Asemakatu 10
44200 Suolahti
014 543 300 014 543 300

Testissä virtuaalispinning!

Vuosikymmenen vaihde laittoi lupauksia liikkeelle. Hyvä lupaus on kuntoilla enemmän ja suosia terveellisiä elämäntapoja. Painonhallinnan salaisuus ei ole kovinkaan kummoinen: mitä enemmän kulutat, sitä enemmän kaloreita palaa. ÄKSän kolmehenkinen testiryhmä kävi kokeilemassa virtuaalispinningiä Liikuntakeskus Likeassa. 49 minuuttia kestäneen treenin aikana kaloreita paloi että pauke kävi.
Likeassa on sisäpyräilty virtuaalisen ohjauksen avulla jo parin kuukauden ajan. Anna Mari ”Ansku” Lahtinen kertoo, että virtuaalispinning on otettu vastaan varsin innokkaasti. Entisen suolahuoneen tiloissa on tunnelmallista hypätä pyörän selkään. Suurella telkkariruudulla maisema vaihtuu, ja kello käy kuin huomaamatta.
-Laji sopii kunnosta ja iästä riippumatta lähes kenelle tahansa. Valikoimasta löytyy monenlaista ohjelmaa, josta voi säätää itselleen juuri sopiva treeni. Tämä on myös siinä mielessä hyvä, ettei ole sidottu aikaan, kuten ohjattu tunti, Ansku kertoo.
VALIKOIMME ykköstason, eli kaikista helpoimman treenin, sillä testiryhmämme koostuu liikuntaa aktiivisesti harrastavasta sohvaperunaan saakka. Hyväkuntoinenkin sai hien pintaan ja sykkeen tappiin, kun laittoi vastuksia kehiin.
-Ykköstason tunti ei suinkaan tarkoita sitä, etteikö hengästyisi tai hikoilisi. Eri ohjelmien avulla saa myös vaihtelua treeniin, Ansku sanoo.
Ryhmämme asettui pyöriensä selkään, ja lähti matkaan Hollannin Posbankin kauniisiin maisemiin.
-Täällä voi käydä pyöräilemässä vaikkapa alppimaisemissa, mutta otetaan ensin tämä tasamaastoinen Hollanti haltuun, Ansku kertoo ja tarkastaa satuloiden ja ohjaustankojen oikeat korkeudet.

RUUDUN alakulmaan ilmestyi ohjaajamme Heidi, joka tsemppasi ja sparrasi suoritukseen, vaikka reidet huusivat jo hoosiannaa. Välillä vaihdettiin käsien asentoa tangolla, välillä noustiin polkemaan seisaaltaan. Taas toisinaan vähennettiin ja lisättiin vastuksia, pistettiin painoa taakse ja eteen.
-Ei ole yhtään yksitoikkoista menoa, ryhmämme toteaa.
58-vuotias kovakuntoinen mieshenkilö pyyhkii hikeä ohjelman päätteeksi.
-Kyllä paita kastui, vaikka menin ohjelman läpi helposti. Itse harrastan lenkkeilyä, ja oli mukavaa vaihtelua tehdä välillä jotain muuta. En lähtenyt repimään kovilla vastuksilla, ettei tule paikat kipeäksi, sillä nyt käytössä oli eri lihakset, mitä normaalisti lenkkeillessä.
Myös ohjaus sai kiitosta.
-Tunnista tuli monipuolinen, kun lisäsi momenttia. Tämä on joka sään peli, jolla voi hapenottokykyä kehittää.
50-vuotias hieman liikuntarajoitteinen naishenkiö oli myös tyytyväinen treeniin.
-Kävely on minulle hankalaa, joten olen harrastanut vesijuoksua. Nyt taisin löytää itselleni uuden lajin, joka ei tuo pahaa iskua jalalleni. Kuuntelin omaa kroppaani, mutta en voi hallita kilpailihenkisyyttäni, vaan vastuksia oli lisättävä.

Jutun on kirjoittanut Marjo Steffansson.

Edelliselle sivulle